Parelletes...

27 d'agost de 2008

Una cosa bona que té la neteja previa a les festes (tooots els anys igual), és que sempre trobes coses que creies haver perdut.

Enguany, la neteja forta ha tocat al terrat. I entre còmics, clics, pin y pons, la meua primera bicicleta, els meus arxivadors amb gomets de quan tenia 4 anys, ferramentes de quan els avis tenien aquella mula boja, escritures antigues, i recibos de la contribució de 1940 (si! increible!), he trobat una caixeta de metal on abans anaven les típiques benes per a tapar alguna ferida. Ara, les benes ja no es venen en eixes caixetes metàl.liques, sinó en caixes de cartró, com tots els medicaments...

Bé, el cas és que, com Amelie quan troba aquell tresor amagat al sòl de sa casa, intentava recordar què guardava allí dins, abans d'obrirla. Li pegava voltes, li netejava la pols...però no conseguia saber què podria haver dins d'aquella caixa que em resultava tan familiar.

Llavors, i rendida al desconeixement i intriga de la caixa de les benes, l'he obert. I allí estaven, les meues quasi 200 parelletes de quan jugava a l'escola. No sé si el joc de les parelletes ha estat molt extens, però per a qui el desconega, el mecanisme de joc era ben senzill: en primer lloc havies de comprar al kiosko la teua primera remesa de parelletes, que venien en un full de paper, enganxades unes a les altres, i tenies que partirles per separar-les. Després buscaves un lloc per guardar-les (en aquest cas, jo vaig decidir guardar-les en la meua caixa de benes), i finalment competies amb les teues amigues al pati de l'escola. Cadascuna posava dos o tres parelletes cap per a baix, i amb la mà convexa al sòl (o concava...no he entés mai la diferència), intentaves pegar-li la volta al major nombre de parelletes possible. Evidentment, sempre en guanyaves i en perdies alguna. L'equivalent a les parelletes hui en dia podrien ser els "tazos", no? I que curiós...a les parelletes solien jugar les xiques soles...i als tazos els xics...

En definitiva, era un joc que costava més d'una baralla el dia que perdies alguna de les teues parelletes favorites. I també requeria estratègies de manipulació personal, perquè sempre intentaves jugar-te les parelletes que no volies o que estaven més estropejades, i havies de fer creure a la resta de que eren les millors que tenies.

En fí...Està bé tornar al passat de volta en quan. Jo hui he estat una bona estona asseguda al sòl de terrat jugant a les parelletes. Encara que sense les meues companyes de l'escola.

7 comentarios:

Jordi dijo...

Sole,

He descobert el teu blog fa tot just dos dies però crec que em convertiré en un visitant assidu. M'agrada com escrius i què escrius...

SOLE dijo...

Bé, mai és tard!

Benvingut!

helena dijo...

Solee quins records!

Jo també jugava a les parelletes! Jo no se les teues com seran però les meues eren quasi totes cares de dones antigues amb barrets a flors, de cara, de perfil, grans, xicotetes... me'n vaig a buscar-les, a vore si tinc sort!

Salutacions!

NaNDo dijo...

No coneixia jo el joc eixe de les parelletes, però crec que per la descripció que dones tinc una mínima idea del que es tracta (com quan es jugava amb els cromos).

Per cert... concava es quan forma com una cova (es sembla a la paraula i tot), i convexa es el contrari, quan fa una panxa.

SOLE dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
SOLE dijo...

si, però una cova a la dreta o una cova a l'esquerra? i una panxa a la dreta o una panxa a l'esquerra? perquè si la concava fa una cova a la dreta es concava i si la fa a l'esquerra es convexa? i a l'inrevés?

Aaah amigoo..que no està tan clar! jajaj!

Marieta dijo...

Jo tb jugava a eixe joc, pero perque m'ho va ensenyar ma mare (que es castelluda, potser tinga que vorer...), pero com els meus amics no el coneixien no podía jugar en ells, i jugava soles, o en alguna germana, pero el vaig cansar pronte...

Això de concava i convexa li he donat canya en Matemàtiques(en representació de gráfiques...), i puc dir que concava es en forma de cuenco i convexa, es el cuenco girat cap a baix. Exactament com diu Nan, pero horizontalment. En resumen, vosatros colocaria-ho la ma de forma convexa i pegaveu el colp pa girar les parelletes ;-p

Besetss!!