Estimat Font de Mora...

30 de maig de 2011

L'altre dia, la mare d'una alumna meua (amb unes necessitats educatives especials importants) ens comentava que, en un principi havien pensat matricular la seua filla a una escola privada. Però que, des d'aquella mateixa escola els van dir que no podien donar resposta a les seues necessitats. Que matricularen la seua filla a l'escola pública que és on estan tots els recursos que ella necessita (educació especial, logopedia, educador i fisioterapeuta).

No deixa de ser un fet curiós, tenint en compte que, a dia de hui, la conselleria d'educació destina més diners a l'escola privada i concertada que a la pública. En què es gasten els diners, llavors? Paral.lelament, a això, les retallades a l'escola pública cada dia són més patents.

- No ixen oposicions, no més de 80 places per a l'especialitat de primària (i cap per a la resta d'especialitats).
- No treuen vacants per a les especialitats d'educació especial i audició i llenguatge (logopedia).
- Només es treuen a concurs el 10% de les places vacants per jubilacions.
- Les borses d'interins no corren. Les baixes tarden 15 dies en tramitar-se.
- Les ràtios de primària estan a 25, i en la majoria de les escoles públiques no es compelixen. En les concertades si, perquè si no perden el concert.
- Van a pujar la ràtio a 35 en secundària
- Han tret una resolució per a l'accés a batxiller que fa que absolutament tots els alumnes han de fer una solicitud de plaça per poder accedir a batxiller. Fins i tot si el batxiller l'has de fer al mateix institut que has fet la secundària. El que jo puc concloure d'açò és que: van a pujar ràtios al batxiller (i reduir sous), van a distribuir les especialitats de batxiller en diferents instituts (i per tant massificar-los) o que pretenen desplaçar alumnat a la concertada i privada, en el cas que no hi hagi prou places i hi haja gent que es quede al carrer. Aquesta última opció clamaria al cel.
- I ja entrant en tema lingüístic, el senyor Font de Mora ha anunciat que es carrega la línia en valencià. Per què a ell li passa pels collons. I ja està.

Treballe tots els dies amb xiquests amb necessitats educatives especials, i em trobe en la situació de fucionària amb destí provisional. No sé si em donaran destí definitiu perquè la meua especialitat (audició i llenguatge, o logopèdia, per als qui desconeguen aquesta especialitat) és de la primera que retallen. Ja se sap que sempre perden els que menys tenen. Però més que no tenir destí definitiu (amb el provisional puc estar molts anys i no passa res), el que m'indigna és veure com es carreguen l'atenció a les aules específiques d'educació especial. Com a poc a poc va menguant l'ajuda a qui realment necessita i necessitarà un atenció completa o parcial durant tota la seua vida.

Per altra banda, la quinta del 84 va ser, a Castalla, la segona quinta que va gaudir de la línia en valencià. De la quinta que hem lluitat pel nostre ensnyament en la nostra llengua. Lluita que ara queda en paper mullat.

Estimat Font de Mora, sabrà vosté moltes coses, però d'educació ben poc. Només desitge que arribe el dia en que es veja vosté en la situació que molts pares es veuen. Pares que lluiten perquè les necessitats dels seus fills siguen ateses. Que no són capritxos, sinó NECESSITATS. Evidentment, vosté portarà els seus fills i nets a l'escola concertada i privada. Però, com des d'aquelles escoles diuen, els majors recursos estan a l'escola pública. I vosté se'ls carrega sense patir gens.

Si un dia es veu en la situació d'haver d'acodir a l'escola pública i no poder donar resposta al que els seus fills o nets necessiten, recorde que va ser vosté qui va convertir l'ensenyament del País Valencià en una misèria i una vergonya.

12 comentarios:

Anónimo dijo...

Pares que paguem classes d'angles particolars, perque el nivell es penos i perque entenem que el dia de dema el angles li fara falta si o si, el valencis lin fara o no, no u se, pero el angles si, a mi no em pareix mal, soc pare de dos xiquets i crec que el valencia esta sobrevalorat.

Sole dijo...

Jo crec que és l'anglés el que està sobrevalorat. Crec que és important saber idiomes (i no sóc un exemple, ho he de dir), però no crec que estiga bé minusvalorar un idioma davant altre.

No cregues que unificar al 33% les hores que rebran els alumnes de valencià, castellà i anglés, millorarà l'anglés dels teus fill. Perquè no hi ha una inversió en personal. És a dir, augmenten les hores, no els recursos. Per tant, la qualitat de l'anglés que ara reben no millorarà.

El valencià als teus fills els farà falta en la mesura que ells estimen el que es seu, en primer lloc, i si després hauran de desenvolupar un treball ací, Catalunya o Balears.

Vaig treballar un curs a Aiora, que és zona no bilingüe. Allà els xiquets estaven exempts del valencià. I moltes mestres companyes meues em deien que no estava bé, perquè els seus fills, posteriorment han hagut de moure's a altres regions com Catalunya, Balears, o simplement una zona bilingüe de la comunitat valenciana, i els han exigit dominar un idioma per poder accedir, per exmple, a un lloc al funcionariat públic.

A dia de hui és difícil que una persona naixa al seu poble i faça la seua vida íntegrament allà. Per tant, l'anglés és important, però per a mi, el valencià també.

En qualsevol cas, en aquest post, volia destacar sobre tot les retallades que estan fent-se, sempre començan pels que menys tenen, que són els xiquets d'educacío especial. Però ha donat la casualitat que mentre ho escrivia he trobat açò de la unificació de la línia.

Sole dijo...

crec que no he explicat bé el cas d'Aiora...ara que l'he llegit he vist que potser no s'enten.

El que volia dir és que, la exempció del valencià, a estos alumnes que ja s'han fet adults, els ha suposat un entrebanc. Perquè el no donar aquest idioma des de xicotets els ha dificultat després aprendre'l per poder accedir al funcionariat públic.

I les mares (que són mestres) d'aquests xics i xiques entenen, ara que s'han fet grans, que hagueren pogut aprofitar els anys de l'escola per aprendre'l i tenir a això fet.

S'enten millor ara, crec..

Raquel dijo...

Sole, estic totalment d'acord amb tu, és una vergonya que es retallen recursos en coses tan necessàries com l'educació en general, i ara damunt l'il·luminat del Font de Mora decideix que la línia en valencià no és necessària. Jo pertany a la quinta anterior a la primera que va poder rebre a Castalla la línia en valencià, i sempre ho he dit, m'haguera agradat fer els meus estudis primaris i secundaris en valencià, i no vaig poder. Açò d'ara és un pas enrere. Però almenys estic tranquila i contenta perquè podré vore la fòrmula u a València, sempre que m'agrade i puga pagar una de les costosíssimes entrades, clar. No està tan mal la cosa , no?

Sole dijo...

Hui ha ixit açò al periòdic.

http://www.diarioinformacion.com/alicante/2011/06/01/educacion-dice-ahora-ingles-modelo-plurilingue-sera-optativo/1133340.html

Com vaig dir, i ací corroboren, pugen les hores, no el personal.

Encara que ara parlen d'optativitat...A mi em dona la sensació de que van improvisant cada dia, en funció de com s'alcen pel matí.

Anónimo dijo...

No has pegat una....conselleria s'estalvia molts diners donan suport a l'educació concertada....ja que alli els profesors cobren un 15 % menys que en la publica, per tant, hi ha un gran estalvi. A més, es pot demostrar amb dades...en els centres públics hi ha un 80 % més de baixes i dies de baixa sense justificar que en l'educació privada o concertada...Per qué? Potser siga perque alli els profes aguanten més, estàn inmuniçats front a les malalties o..........li tiren menys "morro"...qui sap?
- Altra banda, no ixen places perque estem en crisi.....i el deute de la Comunitat es elevat....ja sé que no es deurien de fer ni formula 1 ni demés espectacles....però si ara ens hem donat compte d'on poden arrivar i on no...benvingut siga.
- Les retallades dels sous...ve del govern central (psoe) i la congelació de 16 mesos també.....

- Un treballador de fàbrica fa 37.50 hores i mitjà a la setmana, i en un cole feu 25 i en un institut 18.... i el sou...tampoc és el mateix....

Ja està bé de queixarvos...per favor que hi ha molta gent que passa en 600 euros i no te treball.

Sole dijo...

jajaja! ja sabia jo que algun o alguna treballadora de la concertada o privada sortiria amb alguna cosa d'estes.

1- Cobrareu un 15% menys. Però, quantes escoles concertades tenen com a instal.lacions uns barracons?

2- No ixen places perquè estem en crisi, i perquè els diners, ací a la comunitat valenciana es destinen a tot menys a educació i sanitat. Estic segura que podrien sortir més places si retallaren de la formula 1, del papa, de la copa america del ágora, del aeroport ficitic i de mil coses més.

3- Jo no ho he dit res de les retallades dels sous. Evidentment sé que venen del govern central. I he de dir que, per a que d'aci uns anys la cosa rebente i no em puguen pagar el sou, prefereix que em lleven ara un 5% cada mes.

4- Tenim 25 hores lecives, 5 no lectives i 7,5 de treball exclusiu. Si sumes són 37,5 hores setmanals (els mestres, els de secundària no sé). El promig d'hores que un treballador fa és de 40 hores setmanals. Són 2 hores i mitja menys, però no 25 com la majoria de gent pensa que tenim.

Mare...que em pense que el que no n'has pegat una eres tu...

Sole dijo...

Ah, i per a l'últim comentari. Ja sé que hi ha gent que guanya 600 euros i que no té treball. Precisament molts dels pares dels meus alumnes estan així. jo no em queixe de la meua situació i de tenir treball. Em queixe perquè l'eduacació és un dret, per a tots i cadascun dels alumnes, inclosos els que tenen alguna discapacitat.

però pareix que açò ací no es té en compte.

I respecte a les baixes, supose que no has treballat a l'escola pública per descobrir els grans professionals que allà hi ha. Que per tres desvergonyits que es donen de baixa paguem tots. I desvergonyits sense ganes de fer faena hi ha en totes les empreses.

Jesús Párraga dijo...

Salut, amics i amigues! Disculpeu si em clave en el debat però trobe que esteu equivocats tots dos en algun aspecte:
1. És cert que els mestres i professors de la concertada cobren menys i treballen més hores que els de la pública. Això és bo? Pense que no. I tampoc no treballen en instalacions millors que a la pública: moltes escoles concertades no tenen ni calefacció. Tots dos colectius són treballadors... Per què defensar l'empresari privat o estatal? Cal demanar un salari just i unes condicions de treball dignes. I punt. Trobe absolutament absurd, amiga Sole, que estigues en contra de les retallades a, diguem-ne, l'empresa on treballes i, al mateix temps, estigues disposada a cobrar menys. No tots treballen per amor a l'art. De fet crec que tots treballem per diners. Cosa ben justa, altrament.
2.- Pel que fa a la qüestió de la llengua tinc entés que les modificacions en els programes lingüístics encara estan en fase d'esborrany. En qualsevol cas , segons he llegit, suposaria el final de l'exempció de les zones castellanoparlants i això no està gens malament.
3.Pense que n'hi ha molt (moltíssim) de sectarisme, de tòpics i de flasedats mesclades amb reivindicacions justes en tot això.
Salut, amics i amigues, si més no que no ens falte salut!

Sole dijo...

1- Aleshores les retallades no només afecten a la pública? M'estàs dient que a la concertada també teniu unes instal.lacions precàries? Això també diu molt de la inversió que fa Conselleria ací a la nostra terra en educació.

2- Jo pense que no es contradictori que diga que estic d'acord en que em baixen el sou i que retallen en personal docent (sobretot d'educació especial, que és en el tema que m'he centrat). No faig referencia només a funcionaris (amb plaça) sinó també als interins. Com he dit, les borses no corren. I crec que, el fet de retallar en personal, al final, acaba sent perjudicial per als alumnes (torne a insistir, sobretot en els d'especial). No dic que no siga necessària apretar el cinturó. És cert. Però també és cert que ací la distribució dels recursos no està ben feta.

No sóc economista, i no voldria estar en la pell de qui té que fer comptes, però una cosa no dubte: la sanitat i l'educació són els pilars bàsics de qualsevol societat. I per a mi, les retallade que s'estan duent a terme (torne a parlar de personal), converteixen l'educació en una educació precària.

3- És cert que està en borrador, i és cert que això eliminaria les zones castellanoparlants. Però aquest model presuposa que el valencià i castellà ja estan al mateix nivell. I tots sabem que no és així. Per tant hi ha que veure com es planteja aquest sistema d'úna única línia per tal que no tornem enrere.

4- Estic totalment d'acord amb tu amb el fet de que hi ha moltíiiissims tòpics en tots aquests temes que mesclen política i educació i educació i política. Però crec que hi hauria d'haver un punt comú i com he dit, i vaig dient sempre, són l'educació i la sanitat pública i de qualitat per a tothom. I amb això faig referència a: instal.lacions, personal, recursos materials, etc.

Sincerament, crec que encara queda molt per fer!!

Salut!

Jesús Párraga dijo...

Salut, Sole!
No. No sóc professor de la concertada. Vaig traure les oposicions de professor agregat de Batxillerat el 1988 (ja ha plogut), però he tingut algun contacte amb col·legis concertats.
Altrament, com a ciutadà i pare em preocupa la qualitat de l'ensenyament públic però com a treballador de l'ensenyament tan sols em preocupa el salari i les condicions de treball. No cal confondre les coses.
Pel que fa a l'alumnat amb necessitats educatives especials preferisc no dir res... o no dir massa perquè jo mateix he estat professor de Diversificació i trobe que la inversió no ha resultat en absolut rentable, ni humanament, ni econòmicament ni educativament parlant. De fet pense que tota la LOGSE ha estat una inmensa errada.
Salut, Sole!

Sole dijo...

al 88 jo tenia 4 anyets! jejej...

Jo no sóc mare, i a banda de les condicions laborals i del sou, si que em preocupa la qualitat de l'ensenyament.

Els meus alumnes són alumnes amb necessitats educatives especials. Alguns d'ells amb necessitats molt concretes que superaran amb normalitat i ningú se'n recordarà que de xicotets sortien de l'aula per anar a PT o a AiL. D'altres tenen necessitats que seran permanents. Són alumnes amb Autisme, Asperger, Sindrome de Down, algun tipus de paràlisi al cos, etc.

A mesura que aquests nens creixen i passena secundària, les ajudes es difuminen, es dispersen (les que no desaparèixen), i per tant, de l'ajuda que reben a primària depen en gran mesura la vida que tindran en un futur. És impossible que no em preocupe la qualitat de l'ensenyament d'aquests alumnes.

Són alumnes que, dins les seues possibilitats poden portar una vida relativament autònoma (ja dic, en funció del nen eh? hi ha de tot), i poder treballar.

Jo no he treballat a secundària, però sé que allà manquen les ajudes. Aleshores, els pocs xiquets que passen a secundària amb alguna discapacitat es perden pel camí. Potser això té alguna cosa a veure amb el que tu dius de la diversificació. No conec el cas de primera mà, però si tinc persones que treballen o han treballat a secundària de PT o AiL i opinen el mateix que tu, que la diversificació o l'atenció a la diversitat a secundària deixa prou que desitjar, per unes coses o per altres....

Sobre la LOGSE. Tot i que jo vaig estudiar amb aquesta llei i no en conec altra ni com a mestra ni com a alumna (encara que a les opos en vaig estudiar molta). Crec que té coses bones i coses dolentes, com totes les lleis.

Centrant-me altra vegada en l'educació especial, la LOGSE, crec que va ser fonamental, perquè elimina la segregació. ÉS la primera llei que posa un únic currículum amb possibilitats d'adaptació en funció de les necessitats dels alumnes. Això, per a mi, es fonamental (al menys a primària, a secundària no sé, és més delicat). I es fonamental perquè així els alumnes amb discapacitat poden fer una vida normalitzada i integrada amb la resta de companys de la seua edat, però rebent les ajudes necessàries.

Evidentment hi ha casos i casos...i per això està l'escolarització als centres específics. Però diguem que, per a mi, el més important és que un alumne no va aun centre específic quan té una discapacitat i prou. Sino que un alumne amb discapacitat va a un centre específic quan al centre ordinari no hi ha recursos per atendre'l, que és molt diferent.

Però bé, no tot és tan bonic com es pinta a la LOGSE, perquè moltes vegades la integració depen de la formació docent, de com estiguen distribuits els recursos pesonals i materials (i sovint no estan ben distribuits), etc.

Com t'he dit, té coses bones, però també dolentes.

Bé, un debat molt interessant!!

Salut!