Pública & Concertada...

28 de setembre de 2016

Poques vegades parle ací de política. No perquè no tinga una ideologia, tal volta perquè crec que, tot i tenir una ideologia, la política està prou deslligada de la gent. Però des de fa dos cursos el meu treball em fa viure en una contradicció diària. No crec que siga dolent tenir contradiccions, més bé crec que és una manera de mostrar que som humans. Però es veritat que les contradiccions ens atabalen.

Recorde els dos anys que vaig estar preparant oposicions. El primer any dedicat exclusivament a estudiar, el segon compaginat amb la interinitat i la llicenciatura que vaig fer després. Recorde el sacrifici, la formació extra, la falta de vida social, les hores dedicades (no es poden contar). Recorde tornar cada dissabte plorant de les classes preparatòries i netejar-me just abans de baixar del tren. Mai era suficient. I no era una sensació, era un fet. Només sap què és una oposició qui la prepara.

Però també recorde un objectiu clar que marcava la fí de tot allò: l'escola pública. Allà on tot són iguals, vinguen d'on vinguen i tinguen les necessitats que tinguen. 

Com he dit, des de fa dos anys que la meua feina em posa en una contradicció gran. Els Serveis Psicopedagògics Escolars atenen centres sostinguts amb fons públics. Això vol dir: públics i concertats. I a mi em toca, per segon any consecutiu, atendre centres concertats. Forme part d'un servei públic i dóne servici a un tipus d'escola amb el qual no conjugue. 

Perquè no. L'escola pública i la concertada no són iguals. Els xiquets són xiquets en tots els llocs i el dia a dia amb ells es gaudeix igual. Però el sitema de contractació de professorat, la formació exigida (una oposició), la forma que té la concertada de traure diners d'agendes, uniformes o col.lectes solidàries per a la congregació a la qual pertanya l'escola, la derivació de xiquets amb necessitats educatives especials greus a escoles públiques... Tot això no cap en la meua visió d'escola.

Hem tingut un govern que ha blindat l'escola concertada durant vint anys. Ara costa girar la truita i tornar a la pública la dignitat que li han furtat durant tot eixe temps. Però es palpen canvis que fan tremolar les concertades i que provoca que arrepleguen signatures en contra d'un govern autonòmic que, al meu parer, intenta dignificar l'escola (pública i gratuïta per a tots els infants) que a poc a poc els nostres governants van anar degradant.

Sovint em presenten el full per signar. A favor de l'escola concertada, diuen. 

Jo atenc escoles concertades des d'un servei públic. I si les escoles concertades desaparegueren, possiblement hauria de deixar el Servei Psicopedagògic Escolar.

Però no. No signe.

Perquè no crec.

No hay comentarios: